Rozejście się mięśnia prostego brzucha – przyczyny, jak wrócić do formy?

rozejście mięśnia prostego
Źródło: pixabay.com

Rozejście się mięśnia prostego brzucha to prościej rzecz ujmując rozstęp obu mięśni prostych na boki w obszarze kreski białej. Najczęściej dochodzi do niego w wyniku ciąży i po porodzie, ale może pojawić się także u mężczyzn. Jakie jeszcze są przyczyny rozejścia się mięśnia prostego brzucha i jak wrócić do formy? W tym artykule pokrótce odpowiem na oba te pytania.

Jak już wcześniej pisałam po porodzie. Dzieje się tak, gdyż po porodzie czasami mięśnie proste brzucha nie wracają do swojego pierwotnego stanu. Również do czynników ryzyka pojawienia się rozejścia mięśnia prostego brzucha należą: wysoka waga urodzeniowa dziecka, ciąża mnoga, każda kolejna ciąża, nadmierne obciążenie mięśni brzucha w ostatnim trymestrze ciąży, otyłość. Natomiast jeżeli chodzi o dwa ostatnie czynniki to w trzecim trymestrze ciąży dobrze, byłoby, abyśmy zaprzestali wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń, które angażują mięśnie skośne brzucha. Mięśnie te łączą się poprzez podwięzie z mięśniami prostymi brzucha, a ich przyczep stanowi biała kreska. Takie nadmierne obciążenie tych mięśni podczas ciąży może znacznie pogłębić rozstęp mięśni brzucha.

Otyłość to także przyczyna rozejścia się mięśnia prostego brzucha, zwłaszcza w przypadku mężczyzn. Choć ryzyko rozejścia się mięśnia prostego brzucha jest zdecydowanie większe u kobiet, szczególnie przyszłych mam, które są szczupłe, a ich brzuch w czasie ciąży bardzo zwiększa swój obwód. Do przyczyn rozejścia się mięśnia prostego brzucha można zaliczyć także brak aktywności sportowej i słabe mięśnie przed zajściem w ciążę. A kobiety, które regularnie ćwiczą i miały mocne mięśnie brzucha przed zajściem w ciążę, znacznie rzadziej będą uskarżać się na dolegliwości, które związane są z rozejściem mięśnia prostego brzucha.

Natomiast u mężczyzn z otyłością brzuszną dużym czynnikiem ryzyka pojawienia się rozejścia mięśni brzucha jest dodatkowo kaszel, który podnosi ciśnienie w brzuchu. A to doprowadzi do tego, że kreska biała może ulec rozciągnięciu i może dojść do rozejścia się mięśni brzucha, a nawet do pęknięcia kreski białej.

rozejście mięśnia prostego
Źródło: pixabay.com

Jak po takim rozejściu się mięśnia prostego brzucha wrócić do formy?

Oczywiście można ćwiczyć, ale musimy pamiętać o tym, aby ćwiczenia były starannie dobrane i przemyślane. W pierwszych tygodniach po porodzie absolutnie nie zaleca się wykonywania czynności, które angażują tłocznię brzuszną. Dlatego też niewskazane są intensywne ćwiczenia, a zwłaszcza podnoszenie ciężarów. Ponadto należy zadbać nawet o to, by pomału wstawać z łóżka. Najpierw należy przejść do pozycji bocznej, kładąc się na bok, by potem powoli wstać. Podczas ćwiczeń należy bardzo uważnie obserwować swoje ciało. Jeśli pojawi się uwypuklenie w miejscu rozstępu, niestety oznacza to, że należy unikać danych ćwiczeń, bo mięśnie są na nie jeszcze za słabe. Na początku warto wykonywać ćwiczenia w pozycji leżącej na plecach, z nogami ugiętymi w kolanach i stopami położonymi na podłodze, na przykład powtarzając delikatne, spokojne ruchy miednicy skoordynowane z oddechem i napięciem mięśni. W ten sposób można pomału wzmacniać mięśnie poprzeczne i mięśnie dna macicy. Na samym wstępie nie są wskazane: wszystkie wersje popularnych brzuszków, unoszenie prostych nóg, które angażują zewnętrzne mięśnie brzucha zbyt słabe, by przeciwstawić się ciśnieniu śródbrzusznemu, co może pogarszać sytuację. Należy unikać też mocnych skrętów i skłonów bocznych – co może skutkować powiększeniem się rozejścia.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*